انتخابات

۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 997464

نقطه عطف درگیری‌ها در دریای سرخ

محمدعلی حسن‌نیا، تحلیلگر مسائل منطقه

روز یکشنبه بود که نیروهای مسلح یمن با انتشار ویدئویی از شهپاد «طوفان ویرانگر» به عنوان تازه‌ترین دستاورد نظامی خود رونمایی کرد.

شناور کنترل از راه دوری که با فناوری پیشرفته و با سرعت ۴۵ مایل دریایی و یک کلاهک جنگی به وزن هزار تا هزارو۵۰۰ کیلوگرم می‌تواند به قاتل کشتی‌های دشمن بدل شود. انصارالله البته در یک ماه گذشته از یک بسته کامل نظامی رونمایی کرد که شامل موشک بالستیک دوربرد فلسطین، شهپاد طوفان۱ و موشک مافوق صوت «حاطم۲» بود.

به اعتقاد دوست و دشمن، رونمایی از چهار محصول نظامی، آن هم در این مدت کوتاه نشان روشنی از افزایش توانایی تسلیحاتی صنعاست؛ توانایی‌هایی که پس از ۹ ماه جنگ غزه نه تنها کمتر نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است. واقعیت آن است پس از انقلاب یمن و روی کار آمدن دولت وفاق ملی، انصارالله ارتقای توان نظامی را به عنوان یک اولویت مدنظر قرار داد. این دستاوردها که با کمک اضلاع جبهه مقاومت بدست آمد پس از عملیات طوفان‌الاقصی و به‌ویژه با حملات اخیر به ناو آمریکایی آیزنهاور و فراری دادن آن از دریای سرخ نمود بارزی پیدا کرد. ارتقای توانایی نظامی یمنی‌ها البته مرحله به مرحله و گام به گام حاصل شده است.

گام  نخست، ساخت و استفاده از پهپادهای انتحاری در تقابل با ائتلاف متجاوز سعودی و گام دوم، ساخت و استفاده از موشک‌های بالستیک و کروز پس از عملیات طوفان‌الاقصی و چندین حمله به بنادر سرزمین‌های اشغالی از جمله ایلات، اشدود و حیفا بود. در گام سوم، شاهد ساخت و استفاده از شناورهای دریایی با سرنشین و بی‌سرنشین هستیم که در دو هفته اخیر بازتاب داشته است؛ اقدامی نو که می‌تواند نقطه عطفی در رویدادها و درگیری‌های نظامی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب ایجاد کند. 

پیشرفت‌های نظامی یمن البته مؤید دو نکته نیز است. نخست بی‌نتیجه بودن حملات ائتلاف آمریکایی-انگلیسی. غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن خاک یمن تلاش کرده قدرت نظامی آن را به چالش بکشد اما این دست اقدامات نتوانسته بر پیشرفت نظامی انصارالله اثری داشته باشد. دومین تأثیر این پیشرفت‌های نظامی بر ارتقای جایگاه و نقش فعال یمن در عرصه بین‌المللی و به‌ویژه اتحادیه عرب است. صنعا با به چالش کشیدن محور غربی - عبری توانسته چهره مثبتی را در میان مردمان کشورهای منطقه از خود بروز دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.